vineri, 11 aprilie 2008

"Cine e stapanul..cine e jupanul..."




Primul post pe acest blog mi-am propus sa fie un topic despre marketing, mai exact despre branding si ambalaj.


O agentie de branding (nu-i dau numele) propune "un brand la cheie" pentru un ambalaj de Bag-in-Box (un tip de ambalaj inovator pentru vinuri, format dintr-o punga multistrat de aluminiu, vidata, cu robinet, care pastreaza bine vinul pe timp indelungat, si care se aseaza intr-o cutie de carton pentru transport, depozitare si ..promovare).


Pe piata vinurilor acest tip de ambalaj este inca la faza de introducere, existand cativa producatori care l-au implementat: Vinexport (brand: Codul lui Merlot, Visul unei nopti cu Feteasca Regala), Murfatlar (brand: La Racoare), Valduna, Recas, Vincon Vrancea.


Baietii astia fac ei un studiu de categorie, si zic faptul ca toate aceste ambalaje existente sunt medium spre low, si propun un brand cu un nume si un design 'premium'. Propunerea lor m-a determinat sa incep blogul cu tema lor.


Ei zic asa: "consumatorii sunt..traditionalisti, deschisi la nou (?!), isi fac cumparaturile la Kiosk-ul de la colt dar si de la Hypermarket...", dau un nume de brand: "Vinul Jupanului" (unde jupan=domn pt pozitionare premium) si un slogan: "Salutare onorabile" (mesaj direct, memorabil, care il face dorit). Avem si o imagine pt acest ambalaj chiar.


Acum, eu zic asa: in primul rand pozitionarea gresita (traditional nu merge cu un ambalaj inovator, abia introdus in piata). Second, numele ("jupan" in ziua de azi se mai aude doar la manelisti care atribuie termenul la "smecher" si nici vorba la "domn", deci daca asta e nume de produs PREMIUM...). Sloganul (e invechit, de pe vremea lui Caragiale, n-are nici o legatura cu conceptul grafic, unul destul de bine infipt in motivele segmetului vinuri, si cu asa zisa pozitionare..ma rog, parerea mea).



So, voi ce parere aveti? Nu as vrea sa va ganditi prea mult la detaliile tehnice, de branding sau promovare, ci asa ca si potentiali consumatori, intr-un moment obisnuit. Daca il gasiti la raft ce impresie va transmite? Va impresioneaza sau nici nu se observa?



Poate fi asta un "brand la cheie" ?

5 comentarii:

Anonim spunea...

Perplexitatea este cheia oricarui inceput:)

Virgil spunea...

salut,

Nu pot sa exprim decat o parere de nespecialist (mai mult de consumator), asa ca va rog sa o tratati ca atare.
Cand vorbim despre Bag-in-Box in general , deocamdata, ne referim la un segment de piata medium spre low.
Nu am vazut inca un produs premium ambalat in acest fel, iar asta nu stiu cat de curand vom vedea (din cauza traditionalismului din domeniu). Deci nu este suficient (dupa parerea mea) sa ai un brand cu un nume si un design 'premium', iti mai trebuie si un produs premium.
Ca sa lansezi un produs premium in aceasta forma trebuie ca piata sa fie pregatita pentru el (pentru modul respectiv de prezentare).
Pe de alta parte daca un producator serios doreste sa lanseze un produs premium in acest fel nu cred ca va alege un 'brand la cheie'. Probabil ca va crea un brand care sa se potriveasca cu filozofia si imaginea sub care e cunoscut deja.
Oricum denumirea si sloganul sunt destul de nefericite, limitative si nu vor permite produsului (in nici un caz) sa aspire la segmentul premium.
In concluzie se va adresa segmentului "micilor jupani de hipermarket" si va fi obtinut in schimbul unor bonuri :).

Numai bine !

Mihai spunea...

bai nene ce tare e globu' asta...demult asteptam sa bage si la noi in focsani internet de asta...marfa frate sau cum ar zice unii "alupigus in corpore sano"

ma-n-clin

daca noi suntem multumiti... spunea...

ca sa-l completez pe antevorbitorul meu virgil, pot spune ca propunerea este extrem de nefericita...si nu ma refer aici la varianta pentru sexul frumos(?) ..daca ar fi inventata..."coana jupaneasa" sau mai direct "cumatra"

voi reveni...am ceva treaba

Anonim spunea...

Pana la urma, daca s-au inspirat din manele, BRAVO LOR! Ar mai fi fost varianta mai putin fericita, sa se inspire din hip-hop-ul, evident romanesc ceea ce probabil ar fi dus la un slogan de genul "Vinul Bulangiului", "Vinul Fraierului", "Vinul jegosului" si nu in ultimul rand "Vinul Muistului", sa-mi fie scuzata expresia. Si apoi, de cand Caragiale e pe hartia de 100 de lei, e asa de actualitate...
Lasand gluma la colt, trebuie sa recunosc ca as fi tentat sa incerc un astfel de vin. Cantitatea la care este ambalat nu-l recomanda nici cum unui iubitor de arome fine ci mai degraba celor care ar bea si apa de la gaini... tocmai de aceea as consuma in mod repetat, cu dragoste infinita, pana la infinit si inapoi!
Evident, Stefan