miercuri, 8 aprilie 2009

Cine mai cumpara ziare?

Nu fac o analiza a vanzarilor ziarelor romanesti, dar din cate observ eu se intampla ceva dpdv al marketingului acestor publicatii. De cativa ani ziarele au cam scazut in tiraje, cred eu, mai ales de cand Internetul a devenit o sursa masiva de informatii, din cele mai diverse.

Stiu, nu se compara cititul unui ziar (sau al unei carti) cu cititul pe Internet, desi informatiile sunt cam aceleasi, iar aproape fiecare ziar are acum si o editie on-line (care se actualizeaza mult mai repede si este interactiva). Din acest motiv, editurile incearca sa stimuleze vanzarile de ziare (si cred ei, sa creasca si audienta) prin programe de marketing, cele mai multe bazate pe cadouri (carti, dvd-uri, etc). Cele mai actuale sunt actiunile Gazetei Sporturilor care ofera dvd-uri cu mari fotbalisti romani sau Adevarul care ofera o colectie de carti (bune, de altfel) la preturi speciale, odata cu ziarul:

Cred totusi ca aceste actiuni nu fac decat sa creasca un tiraj artificial al respectivelor publicatii, care practic ridica si costurile spatiilor de reclama din ziar. Buna miscarea. Insa...
Mi se pare evident ca cei care cumpara ziarele (acel plus de crestere al tirajului) sunt interesati de 'cadoul' oferit si prea putin de informatie. Nu au interes decat pentru avantajul primit. Ziarele castiga mai mult din bugetele de publicitate, dar pierd ceea ce e mai important: interesul pentru informatie, poate chiar si credibilitatea. Dar sigur ca cei de la ziare nu fac studii in acest sens, ar fi chiar culmea sa se impiedice singuri.
E buna oare aceasta strategie de marketing? Sa fie asta cheia succesului si a cresterii de audienta? Eu cred ca nu. Din doua puncte de vedere: ca si consumator de informatie, cand primesc un astfel de "chilipir" aproape ca nici nu mai citesc ziarul respectiv (daca mi-am luat cartea sau dvd-ul pe care mi l-am dorit, cumparand ziarul), cel mai probabil il arunc direct. Ca si client de publicitate, tocmai din motivul de mai sus, mi-as pune reclama mai degraba pe cartea sau dvd-ul cadou, decat in ziar. Cred ca as avea mai multe sanse de reusita.
Are cineva alta parere?

2 comentarii:

Evo spunea...

Ai foarte mare dreptate cu tirajul artificial.
Tatal meu este redactor sef la Gardianul. Nu e un ziar prea bun, dar mai stau la o discutie cu el uneori.
Tirajele au scazut nu neaparat din cauza internetului.
Secretul sta in faptul ca publicul nu mai reactioneaza la publicitatea tiparita, si cum ziarele traiesc 80% din publicitate; firmele brandurile whatever nu mai platesc pentru a fi expusi in publicatiile respective.

Cat despre tirajul artificial, mai am un secret sa-ti spun, tot de la tatal meu, si anume:
Tipografiile merg pe tiraje mari, pentru ca si ele astfel isi iau materiile mai ieftin. Tirajele artificiale nu fac decat sa pupe in fund tipografia.

Bine scris! Cheers!

magikcip spunea...

Da, ai dreptate. Din pacate, cel care pierde cel mai mult este cititorul/consumatorul de informatie.
Cand te gandesti ca 'presa' este a..nu stiu cata putere in stat, e trist si grav ca se intampla asa cu ziarele, care au un farmec aparte si au fost de-a lungul vremurilor mijloace reprezentative de comunicare.
Dar acum ne aliniem progresului tehnologic si schimbam viteza cu care circula informatia, probabil pana cand nici noi nu o vom mai prinde din urma..