De la ce m-am luat? Evident de la legea respectiva, cu stirile pozitive si negative, si apoi m-am gandit, daca ar fi oportun sa apara o lege si pentru reclame: ponderea reclamelor bune sa fie egala cu ponderea celor mai putin bune. Dar stai asa. Ce inseamna o reclama buna si ce fel e una rea? Sau sa zic o reclama plictisitoare sau una cu mesaj de exceptie?
Stim ca CNA "matura" destul de atent (uneori chiar exagerat) toate reclamele de pe TV si multe dintre ele au fost interzise dintr-un motiv sau altul, dar chiar e nevoie de o astfel de 'segmentare' a spoturilor comerciale?
Logic nu se poate face asa ceva, fiecare companie da banii de publicitate pe ce vrea ea, chit ca e o reclama apreciata sau nu de consumatori. Asta e clar. Dar pentru noi, "userii" de reclame in mod voit sau nu, e corect, dpdv moral fireste? Hai sa dau un prim exemplu, cu campania la berea Albacher, ca tot e de sezon:
sau
E adevarat ar zice oricine din domeniu, e vorba de pozitionare, de alegerea segmentului tinta de consumatori, de a "vorbi pe limba" acestor consumatori, de mesajul adecvat publicului vizat in campanie, etc. etc. In fine, multe argumente care sa sustina o astfel de campanie, in spoturile careia sunt personaje cu gesturi si replici ca in filmele cu "prosti".
La noi, ca toti romanii se pricep la fotbal, politica si publicitate, reclamele sunt bune sau rele, mergand pe principiul ca sunt sau nu amuzante si pierzand din vedere ca ele de fapt au niste obiective comerciale si se adreseaza anumitor consumatori. De asta si zic: astfel de reclame, nici macar comice, au dreptul sa "agreseze" cel putin moral consumatorul de rand? Ori un slogan de genul "bere la 2,5 litri la pret de 2 litri" nu ar fi mai eficient decat o situatie cu iz de "prostie" ?
Destul de complicat...voi mai prezenta si alte reclame care sa se ne ajute sa le clasificam...in bune sau in rele.
2 comentarii:
In regula, reclama se adreseaza doar publicului tinta. Dar ea este vizionata de mai multe persoane, unele dintre ele neincadrandu-se aici. Cu ele ce facem?
Ma gandesc ca un spot publicitar trebuie gandit putin si din perspectiva celor ce nu reprezinta consumatorii vizati. Adica, spotul sa urmaresca atragerea publicului tinta, prin inserarea unor elemente caracteristice lui, dar in acelasi timp sa nu lezeze un alt segment.
Acum, e cam greu de tras o linie intre o reclama buna si una rea, pentru ca e o chestie... de gustibus.
E corect ceea ce spui. E destul de complicat sa imparti reclamele astfel. Dar totusi...unde e sclipirea? sau mai bine zis unde e inteligenta dintr-o astfel de reclama? de fapt a celor care o creeaza...
Trimiteți un comentariu