marți, 6 ianuarie 2009

Asa ca la inceput de an...taranii romani fac reclama la Burger King!

Am facut o mica pauza (bine meritata de altfel) de scris in perioada Sarbatorilor. Recunosc ca am stat cu un ochi si pe advertisingul romanesc de "sfarsit de an", dar nu am remarcat nimic notabil insa, asa ca am ramas temporar fara subiecte in perioada vacantei. Asta pana cand am remarcat la altii activitati de comunicare...

Despre ce e vorba: Burger King (care a intrat destul de timid si in RO) lanseaza la inceput de 2009 un produs nou-burgerul Whopper, un concurent direct pentru burgerul Big Mac de la McDonald's (care ne e mult mai cunoscut). Foarte frumos din partea Burger King, miscarea pe piata (mai ales pe timp de criza economica) nu poate fi decat un lucru bun.

Mai interesant este altceva. In strategia lor de comunicare (la nivel global) apare si un element tipic romanesc: tarani romani din Transilvania promoveaza noul produs Burger King!!

Imbracati in costume populare romanesti, cu specific transilvanean si maramuresean, personajele din RO care musca vartos dintr-un burger, apar pe pagina de deschidere a site-ului www.whoppervirgins.com , dedicat celui mai nou produs de la Burger King. Studiind atent conceptul campaniei se vede ca personajele romanesti se incadreaza intr-un act complex si se alatura altor personaje tipice din regiuni diverse de pe glob, care nu au mai incercat pana acum sa manance burgeri ('virgins') si care sa clasifice dupa consum care e mai bun: Whopper sau Big Mac.
De ce oare o comunicare in acest fel? Cu tarani romani, personaje care nu au mai gustat niciodata hamburgeri de nici un fel, dintr-o zona din inima Ardealului in care fast-food-ul Burger King nu va ajunge prea curand?

Creativii campaniei poate s-au uitat prea mult la National Geographic, s-au poate ca au gandit un fel de "blind test" pentru persoane care nu au mai incercat burgeri pana acum, sperand sa fie produsul lor cel castigator. Sau poate ca pentru straini traditia romaneasca este mai interesanta decat pentru noi romanii. Evident intr-un concept tipic american...Semne bune anul are!

3 comentarii:

blue spunea...

Legat de campania la burger mie mi s-au parut foarte interesante 2 chestii:
una ca multi au refuzat sa incerce chifla
si a doua ca cei care au acceptat sa incerce au avut probleme in a aborda produsul.
Credeam ca sunt singurul caruia i se pare anapoda sa-si labarteze gura la extrem intr-o incercare disperata de a lua o imbucatura. Forma si felul in care burgerii "functioneaza" incurajeaza o atitudine tipic americana, hrapareata, usor porcina si mai putin atitudinea cumpatata spre austera a romanului inca purtator de costum traditional. Mi se pare ridicola mascarada celor care remarca stupid "they didn't know how to pick it up" alaturi de imaginea incurcata a ardeleanului rupand cu bun simt din ditamai chifla. Asa e firesc si etic sa bagi in gura bucati mici, asta e parerea mea.

Pe linga asta, creativi sau nu, inspirati de national geographic sau nu, e greu sa uiti ca totusi incearca sa promoveze o afacere care se bazeaza pe uciderea in masa a unor animale crescute in conditii mizere, indopate cu antibiotice si care mor prematur cel mai adesea inainte de a fi vazut vreodata lumina soarelui.

Ca miscare de marketing ... nu stiu ce impact are si ce o fi insemnand de fapt. Uman insa, etic, deontologic, mi se pare o gafa.

Anonim spunea...

As fi un pic dispus sa cred ca 'demersul de marketing' ar avea un anume impact, sa zicem de globalizare care s-ar citi notorietate. Ca asa se intampla cu marcile aste care actioneaza world-wide.

Dar e adevarat, implicarea unor personaje care nu s-au intalnit cu genul asta de produs, nu dau acea naturalete comunicarii..E clar, personajele nu sunt din publicul tinta, nu au consumat si ff probabil ca nu vor cumpara burgeri de la un fast-food. Poate dictonul american "mananc, deci exist" nu isi are loc peste tot in lume, dar ei sunt ca niste conquistadori care calca toate traditiile in picioare...
Trist e ca noi romanii nu facem nimic sa oprim 'cavaleria' straina (nu doar americanii isi impun cu forta tendintele, ei sunt mai frecventi), si doar ne complacem. Suntem bagati in seama, cica. Cam putin, totusi.

blue spunea...

nu foarte legat de subiect, dar legat de comentariul meu, in caz ca ti-a scapat acest film, merita vazut si analizat:

Earthlings